Bloggarkiv

fredag 26. desember 2014

3 dagers bushtur




Ett av de store målene med denne turen er å komme seg på noen skikkelige bushturer med flere overnattinger. En optimal tur her i NZ er en tredagerstur der man går opp halve første dag, fisker i til sammen to dager og bruker en halv dag på å komme seg ned igjen. Det er på slike turer jeg savner mest å ha med seg en fiskekompis(les Rune) da jeg ikke er så spesielt glad å ligge i telt i ødemarken helt alene, men oppsiden i form av fisket og isolasjonen gjør at jeg trosser dette og tar turen. 


Dokumentasjon av tur
Hittil hadde været vært for dårlig til å ta en slik tur, men etter ett kraftig regnvær som gjorde alle elvene i området ufiskbare noen dager, så jeg nå muligheten til å komme meg av gårde til en elv som Rune og jeg hadde fisket før. Vi hadde riktignok ikke vært så langt opp som det jeg hadde planlagt denne gangen. Dro grytidlig fra campingen og ankom elven i sekstiden på morgenen. Ingen andre var i elven heldigvis, men den var fortsatt farget etter regnværet og litt større en normalt. 
Farget elv

Etter 2 min rådslagning med meg selv, konkluderte jeg med at det var bare å kjøre på. Anså muligheten for at den var klarere høyere opp og at den i løpet av dagen ville klarne såpass at jeg ville kunne spotte fisk. Pakket sekken og labbet av gårde med 20 kg’s bør på skuldrene oppover dalen. Fra før viste jeg at ferden ville bli tung og strabasiøs. Ikke noen farlige forseringer, men mye bush og klatring oppover 
elveskuldrene bestående av store steiner og falne trær.
Spotting av fisk
Været klarner opp og sola begynner å skinne. Etter 3 timers gange klarer jeg å spotte en fisk som jeg skremmer ganske greit, men humøret blir klart bedre da jeg skjønner at her er det muligheter. Etter enda 2 timers slit ankommer jeg endelig teltplassen. Den ligger nydelig til med utsikt over en fin høl og det er tydelig av andre også har brukt denne før. Både drivved, klessnor og en hammer.. er til disposisjon.
Får opp teltet i en fei og pakker sekken for halvdags fiske. Går oppover i 15 min før jeg ankommer en liten høl. Der står det en aktiv fisk i vannet. Fester på en liten tørrflue og tre kast senere gjør jeg tilslag. Fisken gjør det utfordrende i den lille hølen. Høyt og lavt og det er merkelig at jeg klarer å lande fisken på 2 kg. Digg! 200 m opp sitter neste og det blir en siste før jeg tar kvelden. En utrolig lettelse melder seg etter å ha gampet opp med bekymring om farget elv og en liten baktanke om at noen kanskje hadde flydd opp med helikopter.  Avslutter dagen med en velfortjent quesadilla(noe som er genialt som turmat) og litt medbrakt nz hvitvin. 
Bål på tur
Dag to våkner jeg opp av skyfri himmel. Dette skal senere å vise seg å bli kanskje en av de beste dagene i NZ noen sinne. Starter dagen med kaffe og nystekt brød på panna, noe som ikke funket 100%, men bedre enn det evigvarende gummibrødet som er medbrakt. Noe å jobbe med her. 

Grei kulp
Startet dagen med å gå en time oppover elven til ukjente deler. Fant fisk aktiv med engang og det gikk ikke lange tiden før første fisk på 2 kg havnet i håven. Utrolig artig del av elven. Etter hvert er det ikke store vannføringen, men fisken står både i kulpene og i de mer røffe seksjonene. Fisken er ukritisk til hva som blir servert og de kommer stort sett opp på tørt. Må dog noen ganger bytte flue, men som oftest er det avgjørende å sette tilslaget. Hittil på turen har jeg ikke brukt noe særlig med Royal Wulf, da fisken ikke har vært villig til å ta denne flua, men her kommer de opp. For de som ikke kjenner til denne fluen, er den utrolig visuell. Lett og se, og når fisken tar flua gjør de det på en spektakulær måte. Gaper gjerne over den på en utrolig kul måte. 

Dagen kulminerer med at jeg fanger matfisk på akkurat riktig timing av dagen. Tror jeg fikk 8-9 fisk denne dagen og kunne fort hatt det dobbelte. Endte faktisk opp med å gå forbi noen fisk da jeg hadde lyst å komme meg lengre opp i dalen. Klarte aldri å nå helt til topps i dalen, så det er fortsatt en god grunn til å komme tilbake. Bruker 3 timers gange tilbake til campen etter endt fisking, men det gjør jeg med ett smil. Avslutter dagen med fileter av ørret på panna. Nydelig. 

Matfisk på 1,5
Luksus på tur
Dag 3, Julaften, startet med ett brak. Det var ikke nissen som kom ned pipa, men en større fugl (litt usikker på hva den heter, men den går som en struts og kan ikke fly) som hadde sneket seg inn i ytterteltet. Dagen før hadde jeg sett spor av at noen hadde vært og snoket i campen og nå hadde den blitt fysen på noe godt i ytterteltet. Da den skjønte at jeg lå i teltet prøvde den seg på retrett, men den kom seg tydeligvisk ikke ut og gikk amok. Må si at jeg skvatt gitt. 

Med tanke på at jeg skulle gå en hard etappe ned igjen, så tok jeg det ganske rolig med fiske denne dagen. Artig nok ble det til at jeg denne dagen fikk de to største fiskene for turen. En på 2,5 og en på 2,6. Begge nydelige fisker med perfekt kombinasjon.
Grei fisk, hvite legger...
 Gjorde retrett, pakket teltet og labbet ned igjen. Slik som terrenget er uten noe form for sti, så er det like hardt og det tar like lang tid å gå ned igjen som opp.  Endte opp med å bruke 5 timer tilbake også. Synet av bil var sjelden godt     





                                                                                                                           

3 kommentarer:

Rune sa...

Nå ble jeg misunnelig gitt, slike turer sitter godt plantet i topplokket i mange år! Klarte du å krysse elven på rett sted på vei ned?

Unknown sa...

Skulle likt å sett deg da strutsen slo til. God tur videre. Og godt du har ei bra snelle hjemme.....

Anonym sa...

Read by Løten