Bloggarkiv

onsdag 14. desember 2016

Første overnattingstur


Første overnattingstur var på tide. Vært veldig varierende vær og det var ikke så stor åpning denne gangen heller, men jeg var klar for en natt ute. Var ett par ganger i denne elven forrige NZ tur og opplevelsen fra da var veldig bra. Optimistisk som jeg var så tenkte jeg at turen opp til teltplassen skulle gå på 3 timer. Mente å huske at det var noe sånt jeg brukte forrige gang. Det hadde regnet godt dagen før, men satset på at elven klarnet opp raskt og at den ikke var for stor. Noe som viste seg ikke å være helt riktig. Forsåvidt var ikke elven alt for stor, men den var definitivt farget. Skjønte raskt da jeg tok turen oppover elvedalen at dette kom til å ta tid. Jeg måtte justere tempoet da det var glatt på steinene siden de var bløte fra dagen før, samt at elven var noe større enn vanlig slik at jeg måtte ta noen omveier for å komme meg opp. Etter 5 timer så ankom jeg teltplassen. Var ikke alt for optimistisk da jeg slo opp teltet og gjorde meg klar for en halv dags fisking oppover. Overraskende nok så fant jeg noen fisk, selv om det var vanskelig å spotte. Men fisken var definitivt ikke lett å få opp for å ta tørrflue. Prøvde alt jeg hadde å komme med, var til og med nedi nymfeboksen for å se om det kunne hjelpe. Etter å ha prøvd meg på flere fisker ankom jeg siste kulpen for dagen. Der stod det en aktiv fisk på ganske grunt vann. Den viste definitivt interesse og etter ett par fluebytter så fikk jeg den til å ta. En ganske rolig kjøring og jeg kunne håve en 3 kgs. Fornøyd gikk jeg ned og laget meg middag, slappet av og nøt litt vin som jeg hadde tatt med meg.


Dagen etterpå testet jeg ut min satellittsender, InReach SE. Denne muliggjør toveis kommunikasjon, noe som ikke var mulig med min forrige satellittenhet, Spot. Fikk tilbakemelding fra mine hjelpere om at været også så greit ut utover denne dagen. Det hadde vært litt sprikende værmeldinger og jeg ville komme meg avgårde før det begynte å regne igjen. Været ble strålende etterhvert. Skyene forsvant og sola fikk opp varmen. Etterhvert merket jeg det også på fisken. De ble mer aktive da vanntempen steg og det resulterte i to fine fisk før jeg måtte gi meg. Gikk en time og kvarter ned til campen igjen og det var da jeg innså katastrofen.. Stangtuben med begge stengene mine var ikke lenger i sekken! Skjønner ikke helt hvordan det har skjedd, men den må ha sklidd ut i løpet av turen nedover. Skulle være umulig da jeg hadde den største sekken min og lokket på sekken var over stangtuben. Vurderte ett øyeblikk å gå opp igjen, men klokken gjorde det umulig. Slukøret måtte jeg ta turen nedover igjen. Det positive var at ferden ned gikk på 3 timer. Men hva skal man gjøre i NZ hvis man ikke har fiskestang?




 Endte opp med at jeg dagen etterpå kjørte til Christchurch og fikk tak i en ny stang. Ble ikke alt for dyrt, men likevel. Det som er sikkert er at ved nest anledning skal jeg ta turen tilbake. Men da må det være greit vær slik at jeg kan overnatte to netter. Opp en dag og ned en annen setter spor i kroppen. Var helt utkjørt og støl som aldri før.