Bloggarkiv

onsdag 21. desember 2016

Frustrerende dager


 Det har vært litt frustrerende dager. Det har stort sett kommet inn skikkelig ruskevær hver tredje dag nesten siden jeg kom ned hit. Noe som har gjort at elvene blir flomstore og farget. De rekker nesten ikke å bli fiskbare før neste runde. Vanlig at det kommer noen slike runder, men ikke i 3 uker på rad. Noe som har dessverre gjort at jeg ikke har fått gått på så mange langturer. Klarte å klemme inn en overnattingstur her om dagen til en DOC hytte(turisthytte) langt oppe i en dal. Det ble to fine dager. Dalen var sterkt preget at en cyclon som hadde herjet området for ett par år siden. Deler av skogen var pløyd ned og du skjønner at det er sterke krefter da stammene er så tykke at jeg ikke klarer å ta rundt de. Trær som har stått der i 100 år måtte bukke under for naturkreftene.



Fisket første dagen var ikke så bra. Jeg hadde gått inn til hytten som var en 4 timers tur og startet fisket derfra. Det viste seg at lengre inn i dalen var det stort sett stryk og jeg fant veldig lite lovende vann. Klarte å lure en fisk, men det var stort sett det eneste. Dagen etterpå våknet jeg opp til strålende sol og jeg tok, med litt labert mot, en times gåtur mot bilen igjen. Det viste seg å være lurt. Derfra og opp til hytten var fisket mye bedre og med det gode været som var ble fisken veldig aktiv. Åpnet med å både bomslå og ryke fisk, men så fikk jeg flyten og fikk noen fine fisk. Artig!

Da det har vært så mye ruskevær har jeg bare opplevd 4 dager med strålende sol og varme. Noe som også påvirker fiske. Elvene her har vært iskalde denne gangen og jeg har savnet vaderne mine flere ganger. Ett par ganger har jeg måtte gå opp fra elven for å drive gymnastikk på bredden for å få tilbake følelsene i føttene. Vanntempen har da medført at fisken har vært mindre aktive og vanskelig til å ta på tørrflue. Etter to fine dager på Doc Hytta var det fint å komme ned igjen. Må innrømme at jeg ikke sover alt for godt mutters alene i en hytte langt inne i ødemarken. Krysser fingrene for at været blir bedre de siste dagene, selv om det mens jeg skriver dette bøtter ned.. God jul!

I fin fiskepositur..

Ingen kommentarer: