Bloggarkiv

torsdag 17. januar 2013

Stor ørret




Det ble en merkelig dag.
Startet med at jeg dro av gårde i syv tiden for så å kjøre en time for så å konstantere at elven jeg hadde tenkt å fiske var flomstor og ikke fiskbar etter nattens regn. Kjørte så tilbake for å se etter storørreten jeg hadde funnet dagen før. Den klarte jeg å skremme elegant. 

For tiden er det stort som gjelder på fluefronten
Elvene i området var flomstore pga regnet og det var bare en mulighet igjen. Elven som alltid er klar etter store nedbørsmengder. Fisket denne for ett par uker siden, så lysten var så som så, men må man så må man.
Tilgjengligheten er lett i denne elven da veien går langs store deler av den. Man kan praktisk talt drive med ”Drive-by-fishing”.
Dermed må man ha en taktikk som funker. Åpenbart er andre siden av elven best da de fleste tar den enkle veien. Men den hadde jeg tatt forrige gang og lysten på variasjon var der. Dermed ble det veisiden. Taktikken ble dermed å se steder folk kanskje overser pga tett vegetasjon og uframkommelighet. Hadde også ett ess i ermet. Jeg viste om en hotspot som jeg hadde fanget fisk 4 år siden. Startet her og fant en fisk med en gang! Kom meg i posisjon og la ett kast. Fisken kom sigende bakover og tokk flua momentant. Det ble bomtilslag.


Litt skuffet tuslet jeg videre langs veien. 100 meter lengre opp finner jeg en ny fisk i en lomme. Trodde først jeg hadde skremt den da jeg kom ganske brått på den, men da den bokstaveligtalt var synbar fra veien, så var den vel vant til biltrafikk.
Fisken så fin ut.
Det luktet blå humphy lang vei av denne fisken. Den stod dypt, men var aktiv. Kjørte på med humphy’n og mud. Bakslengen var grei, da den gikk langs veien.. Fikk til noen kast, men ingen respons. Tilslutt klinte jeg til med ett kast som var på grensen langt, spesielt med tanke på vinkelen jeg hadde til fisken og fluesnøret. Trodde først jeg skremte den, men bevegelsen var for å ta flua. Kom opp og tilslaget satt perfekt.
Det ble en lang hard kamp i ganske strømmende vann, der fisken gikk tungt nedover. Jeg klarte heldigvis å få satt presset på den og takket meg selv for 3X fortom (ganske tykk). Fikk den inn en gang før den kjørte ut og nedover en gang til. Etter kanskje den lengste kampen jeg hittil har hatt på turen klarer jeg endelig å få presset den inn til håven. Håvingen går greit og stemningen er god. Ser at det er en overraskende stor og i perfekt kondisjon.
Vekta viser 3.6 kg! Manglet dessverre fotograf og hovedkamera, så da ble det så som så med fotografering med mitt pocketkamera.

3.6 sett ovenfra
Gikk tilbake til bilen og kjørte litt videre. Fant flere fisk og fikk en til på 2.5 kg, samt misset tilslaget på en fisk.

Etter to timers fiske kom uværet nedover dalen og jeg pakket sammen. En rar og effektiv dag. 

Typisk kjøpt på etiketten, gjør ikke det igjen..

Ingen kommentarer: