Bloggarkiv

onsdag 16. januar 2013

Revansje



Etter noen dager øst i landet var det på tide å komme seg vest igjen.
Elvene har vært møkkete de siste ukene og det er ikke så mange steder man kan fiske. Men som sagt før. Elvene i vest tåler regn.
Rommet mitt i 'Hotellet' i øst. Minnet meg litt om the Shining. Ene natten var jeg eneste gjest..

 I dagene før jeg kom hadde det regnet bra og veiene bar preg av det. Det var veiarbeid ganske mange steder der små bekker hadde blitt til elver og tatt med seg veien. Så på nettet at det hadde vært en 10 års flom, eller som eieren av campingplassen sa det: ”Hadde regnet litt, så hadde det blitt fint igjen”.  Jordnære folk her i vest.

Elven bar preg av flom den siste uken

 Målet første dag var å prøve seg på nytt igjen i elven der jeg ble snytt for fiske av helikopterfiskerne. Vekkeklokken stod på kl 06.00. Kom meg raskt opp til elven og gikk også raskt inn til stedet som helikoptrene bruker som landingsplass. I følge uret burde jeg ha marginene på min side. Heldigvis var det ikke noe helikopter der og det kom heller ikke noen i løpet av dagen.

Skjønner godt at man velger å ta med seg klienter hit. Her var det fantastisk fint. Elven inneholdt egentlig alt. Startet som sakteflytende elv der ørreten stod på grunnene og tok tørt. Etter hvert ble den raskere og mindre der det var fine strømpartier og artige sideløp før den helt i toppen forsvant inn i bushen. 


Det eneste som var negativt var motvinden. Veldig overraskende, da det alltid blåser fra vest her, noe som betyr oppstrømsvind.
Likevel ble det bra med fisk. Startet med en på grunna som ikke var enkel. Den gikk frem og tilbake, men var oppe flere ganger for å se på flua. Etter noen fluebytter, ny tynn leader og litt mud, så kom den rolig opp og supte i seg flua. Suste av gårde utover og etter hvert nedover. Prøvde å få kontakt med den, men da stod jeg plutselig med sveiva i hånden. Den løsnet… Tydeligvis blitt mye fisk de siste mnd… Klarte å få den inn tilslutt. En nydelig ørret på 2.5 kg.


Like etterpå finner jeg en som står i ett sideløp. Etter å ha stått og ventet på vinden i 20 min, får jeg endelig en liten lomme. To kast og den kommer og tar flua mi.
Dagen fortsetter fantastisk. Går faktisk forbi ett par fisk jeg kunne ha gitt en sjanse, men jeg har lyst til å se toppdelen av elven. 

Det viser seg å være lurt. I siste kulp før elven deler seg i to og blir for liten står det en fin skygge helt på enden av en lang kulp. Gir den ett kast og den kommer rolig bort og gaper over flua. Pga vinden tar jeg ett backhandtilslag, noe som ikke er lurt. Flua sitter ikke i det hele tatt. Tilslaget er såpass dårlig at fisken ikke skjønner at den er lurt. Det eneste den gjør er å sige 5 meter lengre ned, noe som gjør kastingen i vinden mye enklere. Klokelig nok skifter jeg flue og gir den noen nye kast. Den virker ikke interessert, men venter til vindkulene tar en pause. Legger blå humphy’n litt til side for den. Den reagerer og kommer bortover. Langsomt gaper den over og nå sitter tilslaget. Kampen blir dramatisk nok, da det er ganske mye store steiner her og fisken ville gjerne mellom dem. Typisk NZ ørret oppførsel, som vanligvis er en god strategi. Steinene sliter lett av tippen(fortommen). Får den i håven tilslutt. 3 kg blank, noe som setter ett fint punktum på en fantastisk dag. Mange ørreter i håven. Alle mellom 2 og 3 kg. 

Så var det å labbe nedover igjen. 3 timers mars i tøft terreng. Kjente den godt i føttene da jeg kom hjem igjen…
3 kg blank. Må jobbe litt mer med selvutløseren på kamera og fokus ser jeg.

7 min fra der jeg bor nå, bor det en ørret.. Den er enorm.
Fant den i dag da jeg tok en liten runde. Var meldt dårlig vær, men i en liten lomme kom solskinnet. Gikk oppe på noen høye bredder og spottet i elven som er veldig stor og som minner mer om Rena elven enn en NZ elv. Den kom sigende inn på grunna og stod perfekt for hugg. Da jeg hadde montert opp stangen, bundet på 3X og flue var den borte… Har brukt tid på den i dag, mellom regnbygene. Har fått glimt av den, men den blir ikke enkel. Tipper at den veier 4-6 kg….

Ingen kommentarer: