Bloggarkiv

søndag 21. desember 2014

NZ 2014 Første dager



 
Etter forrige langtur til nz var det egentlig ikke i planen en så kjapp retur, men det er merkelig det der. Så snart vinteren kommer blir lysten for stor og plutselig var’n i NZ gitt.
Ankom Christchurch etter 37 lange timer på reisefot etter å ha vært innom Dubai, Bangkok og Sydney. Fløy med Emirates denne gangen, noe som var ett nytt bekjentskap. Ikke helt fornøyd, litt trange seter, stappfulle fly og dårlig med interessante filmer. Kom i hver fall frem sammen med bagasjen. Var supereffektiv etter landing og etter 3 timer med henting av bil og shopping av diverse utstyr og mat, kom jeg meg av gårde. Dro nord vest mot Reefton, som så mange ganger før.
Med hjelp av jetlag kom jeg meg opp og i elven grytidlig morgen etter. Gikk for en elv som Rune og jeg oppdaget forrige tur. Var såpass tidlig på’n at jeg måtte vente en time i elven for å få noenlunde lys til å spotte fisk. Når sola står lavt er det ikke enkelt å spotte fisken i vannet og det blir ofte store skyggepartier i elven. Kort oppsummert så ble det ikke en kjempedag. Mistet en fisk, ellers fant jeg ikke alt for mange. Etter hvert fant jeg ingen fisk og overraskelsen var ikke så stor da jeg gikk rett på en fisker som hadde sneket seg inn foran meg. Orket ikke å ta en fight om hvem som skulle fiske videre, noe jeg kunne ha gjort da det var åpenbart at han hadde gjort seg fortjent til rødt kort i fluefiskesammenheng. 

Dagen etterpå gikk jeg for ett trygt valg av elv. Lysten på fisk var stor og jeg hadde en sikker vinner. Trampet av gårde grytidlig og kom meg opp i de beste delene uten å se snurten av andre. Startet dagen med å ryke en fisk etter at den hadde gått i steinene. Synd da det var en fin fisk og det virket som den var i veldig fin kondisjon. Etter dette gikk det lenge før det endelig løsnet. I løpet av en time fikk jeg dagens 3 fisk, der den siste var en smellfeit ørret på 2,5 kg. Gikk i lufta mange ganger og ga en skikkelig fight.
Det er gnager år på nz, noe som skjer hvert 5-6 år. Dette medfører store mengder mus som ørreten forsyner seg av og kondisjonen på mange av fisken er helt hinsides. Rune og jeg opplevde det samme for 5 år siden og vi endte opp med flere store ørreter. Artig å se at kondisjonen er på plass i år, stikk i motsatt til forrige tur da mange var i dårlig kondisjon(kalles for slips..).
Turen hjem ble lang, gikk i over 3 timer før jeg kom meg frem til bilen. Noe som kjentes i beina. Har prøvd noen nye Patagonia sko som jeg har troa på skal holde litt lengre enn tidligere modell. Eneste er at slitasjen kom på beina isteden. Hovnet skikkelig opp i den ene foten og den andre var øm og smertefull. Anklene fikk seg også en skikkelig karamell.  
De neste to dagene prøvde jeg med de andre skoene jeg har, men de viste seg å være såpeglatte på steinene.
Fisket var også magert, ble en ørret på 2,8 som i seg selv er pent, men måtte ned i nymfeboksen, eller rettere sagt, hente frem den ene nymfa jeg har, for at den skulle ta.

Prøvde så igjen Patagonia skoa på fredagen, men da gikk jeg og haltet hele dagen(12 timer) og syntes det ikke var så gøy å fiske selv om jeg fikk en nydelig ørret på 2,5 kg. Noe måtte gjøres.
Ikke så ofte jeg sier dette, men heldigvis var det meldt regn og jeg kunne forvente meg ett par dager fri fra fiske. Kjørte sporentreks 8 mil for å handle inn nye sko. Gikk for en modell Rune og jeg prøvde forrige gang, ett NZ merke som heter RiverWorks.
Nå sitter jeg og venter på dagen i morgen. Det er meldt fint vær de neste dagene og nå blir det juletur opp i en øde bushelv som jeg skal forhåpentligvis være i de neste 3 dagene. Da blir det julekveld foran bålet med en pakke(fra Navdeep) og forhåpentligvis noen fine pakker fra NZ, type Ørreter…
Hvis dette skjer så kommer det nok ett fyldig referat fra denne turen med bilder og video.

2 kommentarer:

Rune sa...

Takk for fin fortelling fra de første dager, deilig å se bilder av smellfeit ørret igjen! God tur oppi go-elva, jeg gleder meg allerede til referatet! Kos deg videre og ha ei GOD JUL (du får garantert noen fine og forhåpentligvis mange presanger!).

Anonym sa...

Artig lesning
:)
løten