Bloggarkiv

fredag 9. januar 2015

Siste tur



  Siste tur gikk til en elv jeg hadde vært i før. Utgangspunktet for turen var på mange måter bra. Meldt bra vær, men dagen før hadde det vært ett kraftig jordskjelv, 6,0. Det var varslet ett kraftig etterskjelv, men siden jeg ikke direkte var i området, bestemte jeg meg for å ta turen. 

Ankom parkeringen for dalen og så ingen andre biler. Godt tegn. Pakket siste rest og gikk av gårde på turen som var planlagt til to overnattinger. Kom meg etter hvert godt innover dalen og så dessverre noen ferske fotspor. Lite fisk var det også å se i poolene, men tilslutt finner jeg en aktiv fisk som jeg prøver meg på uten hell. Tenker at jeg bare må gå opp til området jeg hadde tenkt til å slå opp telt. 


Da jeg ankommer teltplassen ser jeg to stykker som driver og pakker ned teltet. Hilser på dem og det viser seg å være to lokale fiskere/jegere. De hadde fisket seg opp til teltplassen i går. I dag skulle de gå opp på noen topper for å jakte.  Pustet lettet ut. De beste strekningene er nemlig herfra og innover. Følte at hellet sto meg bi. Sa riktignok ikke noe om dette da de spurte om hvordan fisket var videre innover… Selv om jeg tror de skjønte at jeg ble litt lettet.
Slo opp teltet og gikk videre oppover i dalen. Elven var lavere enn sist gang jeg fisket den og noen av strekningene jeg hadde funnet fisk på var nå helt tomme. Likevel gikk det ikke lang tid før jeg fant en fisk. Trodde først jeg hadde skremt den, men etter å ha listet meg i posisjon og servert flua, kom den på første. Ble en eksplosiv kjøring i noe utfordrende vann, men fikk tilslutt håvet den. 

 Ble med den før jeg tuslet tilbake til teltplassen i strålene solskinn. Lagde meg en bedre middag bestående av bacon og pasta og fyrte opp bålet for å bli kvitt sandflies’ene som var ganske så innpåslitende. 
Lunsj i det grønne

Våknet opp til skyet vær dag to, noe jeg var litt overrasket over. Skulle være bra i følge værmeldingene. Kom meg likevel av gårde ganske tidlig. I denne elven er det faktisk greit med overskyet vær, da mye av elven renner under store trær og det blir mye skyggepartier når sola skinner som gjør spotting vanskelig. Ble en meget bra dag. Startet riktignok dårlig da jeg røk en meget fin fisk etter en helt vill kjøring. Var ikke overrasket da presset plutselig forsvant etter at fisken hadde vært høyt og lavt under noen steiner og det gikk tid før jeg følte at jeg fikk kontroll på situasjonen. 

Etter dette skulle jeg få 3 fine fisker mellom 2,5 og 4 kg.. Etter dette bestemte jeg meg for å pakke sammen og ta turen ned igjen. Følte at jeg hadde oppnådd det jeg hadde håpet på og følte meg rett og slett litt mett på fiske. Samtidig så er det greit å la noe vann i denne elven være ukjent i tilfelle en ny tur en gang..
Nå sitter jeg på ett hotell i Christchurch og venter på flyturen hjem igjen. Blir deilig å komme seg tilbake også. 4 uker er akkurat passe i nz.
Naboen på campingen tok en morgentur og kom tilbake med denne




Ingen kommentarer: