Bloggarkiv

tirsdag 6. desember 2016

Første dag



Da var det endelig tiden for en ny tur til NZ. Etter å ha planlagt godt og gledet seg i månedsvis så var det digg å komme tilbake. Flyturen gikk egentlig veldig bra med overraskende greit med søvn og ved ankomst var jeg relativt pigg til å fortsette ferden. Pleier alltid å være litt utfordrende å sette seg i bilen og kjøre avgårde etter 40 timers reise.

Etter å ha studert værmeldingen ble det klart at jeg dro tilbake til kjente trakter. De første dagene er det alltid greit å ta noen passe lange dagsturer for å bygge kondisjon og for å se at utstyret passer. Forrige gang måtte jeg innom legekontoret for å sjekke om alt stod ok til etter at jeg med nye sko hadde fått balongstore ankler og jeg klarte så vidt å gå.

Første dagen var planen å dra til en kjent elv som ikke ligger alt for langt unna og som er relativt grei å aksessere, så lenge man kjenner til hvordan. Men når jeg kom frem stod det en bil der. Jeg inspiserte den lenge og konkluderte med at det sansynligvis var en
jeger, men tørte uansett ikke å stole på min konklusjon. Dro heller til en annen kjent elv ikke alt for langt unna. Dagen startet kaldt. Elven var iskald og jeg savnet vaderne mine. Her i NZ så er det vanlig litt ut i sesongen å bare bruke shorts, stilongs og vadesko da vannet vanligvis er tett opp mot 18 grader etter lunch. I og med at elvene er så små og grunne bruker de å stige fort med 5 grader når sola begynner å ta. Sola hadde definitivt ikke begynt å ta og når jeg krysset elven var jeg iskald på beina. Nesten så ille at da jeg spottet en fisk som kunne være aktuell, tok jeg meg i og tenke om det var verdt det.. Hoppet ut i elva og tok noen kast. Ørreten kom opp og gapte over flua. Dessverre så satt ikke tilslaget spesielt bra og fisken glapp etter 5 sekunder.
Gikk videre oppover og etter en lang stund så fant jeg noen flere fisker i en kulp. Vannet hadde tydeligvis blitt noe varmere på den stunden det tok å finne de, og nå var det mer behagelig. Begge fiskene tok flua mi og denne gangen fikk jeg begge de i håven. Begge var feite og fine og den største veide 2,7 kg. Nydelig start på NZ oppholdet. Fikk en fin fisk på 2.7 kg før jeg ruslet ned igjen til bilen.

Ingen kommentarer: