Bloggarkiv

fredag 9. desember 2016

Neste par dager


De neste dagene gikk med til å teste ut flere kjente elver i området. Hadde fisket alle fra før, slik at det ikke var noen store overraskelser i vente. Men det var greit å gradevis komme inn i rytmen. Det blir lange dager der man stort sett går i ulendt terreng. Etter 12 timer pr dag så kjenner kroppen det. Nesten så jeg sliter med å komme meg opp av sengen siden kroppen er støl i alle ledd.

I går var siste dag før det ble pause i fiskingen. Det var spådd 120 mm med regn neste dag og da er det greit å holde seg unna elvene. Forsåvidt greit da jeg kjenner at kroppen trenger en dags pause. Begynner også å bli klar for å komme meg på litt lengre turer der jeg tar med teltet. Men for at det skal skje må jeg ha 3 dager med greit vær på rad, noe som ikke er dagligdags her. 

Gårsdagen ble en fin dag etter hvert. Elven jeg fisket er en nydelig liten sak som kan fiskes selv om det er grått og litt regn, noe det var. Dagen startet ikke så bra. Fant ikke alt for mange fisk i starten og de få jeg fikk kastet på enten skremte jeg eller så kom de opp og tok flua uten at jeg fikk satt tilslaget. Klarte å holde roen selv om noe sånt tidligere har fått opp temeramentet..
Etter å ha kommet meg godt opp i elven finner jeg en fisk som står i en liten kulp. Egentlig godt gjort at jeg klarte å spotte denda den var kamuflert godt. Så at den var oppe og tok noe på overflaten, så håpet var der. Den kom flere ganger bort og inspiserte flua, men avviste den i siste øyeblikk. Etter å ha byttet fluer sikkert 10 ganger, kom den endelig opp og tok flua. Kroket seg selv gjorde den også, så da fikk jeg litt sårt tiltrengt hjelp. kjøringen gikk greit og en fin fisk i håven
ble resultetet.

Tilslutt kom jeg helt opp til siste kulpen som er verdt å fiske før elven går inn i ett juv som varer for mange km. Har gått helt til tops i denne elven, men det er ikke verdt innsatsen. Det er 2 timer med klatring for å fiske 4 kulper. Denne siste kulpen er dog kanskje en av de fineste kulpene i elven. Lang og grunn kulp med ett fint strømdrag. Tidligere har jeg mistet en fin fisk her som gikk helt bananas og revansjelysten var der. Spottet først en fisk som stod fint til. Gjorde noen kast, men så skjønte den at det var noe lureri på gang og den stakk av gårde. Trodde at nå var det kjørt, men litt lengre
opp fant jeg en ny fisk. Den hadde heldigvis ikke blitt skremt av den andre. Noen ganger kan det bli domino effekt hvis det er flere fisk i en kulp. Den ene skremmer den andre som skremmer en ny en igjen. Fisken stod på andre siden av elven og jeg måtte kaste litt skrått oppstrøms. Noe som ikke er helt heldig. Lett å skremme den da. Heldigvis stod den i litt strømmende vann og da den var oppe og tok noe på overflaten økte pulsen noen hakk. Så også at den var forholdsvis stor. Tok noen kast uten reaksjon og vurderte å bytte flue, men måtte ta ett siste kast.
Flua landet perfekt og litt overrasket ser jeg at fisken gaper over flua. Pang sier det og fisken fyker av gårde. Den stikker oppover kulpen og starter ferden oppover stryket på oversiden. Etterhvert får jeg summet meg og løper/hopper avgårde på de store steinene for å følge fisken. Kritisk når det blir stor avstand mellom fisker og fisk da de er mestere på å kile seg mellom steinene og forårsake brudd på fortommen. Klarer til slutt å tvinge den ned i kulpen igjen og får satt hardt press på den.
Pang sier det igjen og der detter Lamson snella fra hverandre. Plutselig så står jeg å kjører fisken uten snelle. Det blir en legendarisk kjøring, men heldigvis får jeg landet fisken tilslutt. 3 kg av en nydelig NZ ørret avslutter en fin dag.

Fikk heldigvis en videosnutt av denne kjøringen. Video kommer.

Ingen kommentarer: